Klass 3 E Elmsta skola

Klass 3 E Elmsta skola

onsdag 20 mars 2013

Svenska


 

LPP Svenska
 
Årskurs och tidsperiod:
årskurs 3  2012-2013
 
Övergripande mål från läroplanen:
- Kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och kan känna tillit till sin egen förmåga
-tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor.
-har fått kunskaper om och insikt I det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet.
-kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud.
-tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö.
-kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.
-har kunskap om demokratins principer och utvecklar sin förmåga att arbeta I demokratiska former.
-utvecklar förmågan att själv bedöma sina resultat.
 
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska utveckla genom undervisningen:
förutsättningar att utveckla sin förmåga att
 • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
 • läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
, • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
• urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
• söka information från olika källor och värdera dessa.
 
Centralt innehåll och arbetsformer:
I årskurs 1–3
Läsa och skriva
• Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
• Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp­byggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.
• Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.
• Handstil och att skriva på dator.
• Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
• Alfabetet och alfabetisk ordning.
• Sambandet mellan ljud och bokstav.
Tala, lyssna och samtala
• Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
• Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
• Berättande i olika kulturer, under olika tider och för skilda syften.
Berättande texter och sakprosatexter
• Berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av världen. Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
• Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt litterära personbeskrivningar.
• Några skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer.
• Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras
• Instruerande texter, till exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar, och hur de kan organiseras med logisk ordning och punktuppställning i flera led.
• Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel och webbtexter.
Språkbruk
• Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel att skriva ned något man talat om.
• Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
• Hur ord och yttranden uppfattas av omgivningen beroende på tonfall och ords nyanser.
• Skillnader mellan tal-och skriftspråk, till exempel att talet kan förstärkas genom röstläge och kroppsspråk.
Informationssökning och källkritik
• Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbsidor för barn.
• Källkritik, hur texters avsändare påverkar innehållet.
 
Beskriv också arbetssätt och arbetsformer, dvs. hur ni ska arbeta. Här sker elevmedverkan.
Du kommer att träna dig att skriva faktatexter med hjälp av arbetsbok och självständigt och i samarbete med andra.
Du kommer att låna böcker på bokbuss och på bibliotek.
Du kommer att läsa i par, i grupp och enskilt.
Du kommer att träna dig att läsa faktaböcker, se filmer och söka fakta via IKT för att sammanställa tillsammans med andra och själv.
Du kommer att träna dig att visa vad du kan genom att genomföra muntliga redovisningar, skapa film, teater samla fakta på till exempel Power Points, tidningar framställda med hjälp av datorn.
Du kommer att lyssna på läst text skriven av våra mest kända barn- och ungdomsförfattare.
Du kommer att träna dig att ge tips till andra elever för att förbättra en text.
Du kommer att träna dig att ge kritik för att förbättra en text.
 
Kunskapskrav och bedömning
Här skriver ni fram kunskapskraven för den aktuella årskursen, dvs. vad eleverna ska kunna. Kunskapskraven ska vara kopplade till det aktuella centrala innehållet. Om fler ämnen ingår, visa vilket ämne som hör till respektive kunskapskrav.
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga:
Att prata, skriva om  en bok du läst eller en film.
Att kunna jämföra med andra böcker, filmer, ditt eller andras liv.
Kommunikativ förmåga: Samtala. Diskutera. Motivera. Presentera. Uttrycka egna åsikter och. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera och redovisa.
Metakognitiv förmåga:Tolka att kunna läsa mellan raderna.
Att kunna bedöma din utveckling och andras arbete utifrån förväntningar.
 Ha omdömen om andras berättande med text tal eller film.
 Reflektera om det du upplevt.
Förmåga att hantera information:
Att kunna samla information och presentera den i tal, text, bild eller film.
 Skilja mellan fakta och värderingar.
Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.
Begreppslig förmåga:
Att kunna resonera om en text med ord så att andra förstår,
 
Beskriv också hur bedömningen ska ske. Här sker elevmedverkan.
Du kommer att bedömas i ditt skrivande, berättande, skapande av film och bild.
Du kommer att bedömas med hjälp av diagnosmaterialet “Språket Lyfter” Skolverket.
Du kommer att bedömas med hjälp av de Nationella Proven för år 3 I svenska.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar