|
LPP Svenska
|
|
|
|
Årskurs och tidsperiod:
|
|
årskurs 3 2012-2013
|
|
|
|
Övergripande mål från läroplanen:
|
|
- Kan använda det svenska
språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- Kan lära, utforska och
arbeta både självständigt och tillsammans med andra och kan känna tillit till
sin egen förmåga
-tar avstånd från att
människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till
att hjälpa andra människor.
-har fått kunskaper om och insikt I det svenska,
nordiska och västerländska kulturarvet.
-kan använda och ta del av många olika uttrycksformer
såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om
samhällets kulturutbud.
-tar ett personligt ansvar för sina studier och sin
arbetsmiljö.
-kan använda modern teknik som ett verktyg för
kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.
-har kunskap om demokratins principer och utvecklar sin
förmåga att arbeta I demokratiska former.
-utvecklar förmågan att själv bedöma sina resultat.
|
|
|
|
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska
utveckla genom undervisningen:
|
|
förutsättningar
att utveckla sin förmåga att
• formulera sig och kommunicera i tal och
skrift,
• läsa och analysera skönlitteratur och
andra texter för olika syften
,
• anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
• urskilja språkliga strukturer och följa språkliga
normer, och
• söka information från olika källor och värdera
dessa.
|
|
|
|
Centralt innehåll och arbetsformer:
|
|
I årskurs 1–3
Läsa och skriva
• Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa
läsningen efter textens form och innehåll.
• Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till
deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och
bild samspelar.
• Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå
igenom sin text och göra förtydliganden.
• Handstil och att skriva på dator.
• Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och
utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära
texter.
• Alfabetet och alfabetisk ordning.
• Sambandet mellan ljud och bokstav.
Tala, lyssna och samtala
• Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
• Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för
olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
• Berättande i olika kulturer, under olika tider och för skilda syften.
Berättande texter och sakprosatexter
• Berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och
skilda delar av världen. Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker,
kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska
texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
• Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande
text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt
litterära personbeskrivningar.
• Några skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer.
• Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn,
och hur deras innehåll kan organiseras
• Instruerande texter, till
exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar, och hur de kan organiseras
med logisk ordning och punktuppställning i flera led.
• Texter
som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel och
webbtexter.
Språkbruk
• Språkliga strategier för att
minnas och lära, till exempel att skriva ned något man talat om.
• Ord och begrepp som används för
att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
• Hur ord och yttranden uppfattas
av omgivningen beroende på tonfall och ords nyanser.
• Skillnader mellan tal-och
skriftspråk, till exempel att talet kan förstärkas genom röstläge och
kroppsspråk.
Informationssökning och
källkritik
• Informationssökning i böcker,
tidskrifter och på webbsidor för barn.
• Källkritik, hur texters avsändare
påverkar innehållet.
Beskriv också
arbetssätt och arbetsformer, dvs. hur
ni ska arbeta. Här sker elevmedverkan.
Du kommer att
träna dig att skriva faktatexter med hjälp av arbetsbok och självständigt och
i samarbete med andra.
Du kommer att
låna böcker på bokbuss och på bibliotek.
Du kommer att
läsa i par, i grupp och enskilt.
Du kommer att
träna dig att läsa faktaböcker, se filmer och söka fakta via IKT för att
sammanställa tillsammans med andra och själv.
Du kommer att
träna dig att visa vad du kan genom att genomföra muntliga redovisningar,
skapa film, teater samla fakta på till exempel Power Points, tidningar
framställda med hjälp av datorn.
Du kommer att
lyssna på läst text skriven av våra mest kända barn- och ungdomsförfattare.
Du kommer att
träna dig att ge tips till andra elever för att förbättra en text.
Du kommer att
träna dig att ge kritik för att förbättra en text.
|
|
|
|
Kunskapskrav och bedömning
|
|
Här skriver ni
fram kunskapskraven för den aktuella årskursen, dvs. vad eleverna ska kunna.
Kunskapskraven ska vara kopplade till det aktuella centrala innehållet. Om
fler ämnen ingår, visa vilket ämne som hör till respektive kunskapskrav.
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga:
Att prata, skriva om en bok du läst eller en film.
Att kunna jämföra med andra böcker,
filmer, ditt eller andras liv.
Kommunikativ förmåga: Samtala. Diskutera. Motivera.
Presentera. Uttrycka egna åsikter
och. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera och
redovisa.
Metakognitiv förmåga:Tolka att kunna läsa mellan raderna.
Att kunna bedöma din utveckling och
andras arbete utifrån förväntningar.
Ha omdömen om andras berättande med text tal
eller film.
Reflektera om det du upplevt.
Förmåga att hantera information:
Att kunna samla information och
presentera den i tal, text, bild eller film.
Skilja mellan fakta och värderingar.
Avgöra källors användbarhet och
trovärdighet.
Begreppslig förmåga:
Att kunna resonera om en text med ord
så att andra förstår,
Beskriv också hur
bedömningen ska ske. Här sker elevmedverkan.
Du kommer att bedömas i ditt skrivande,
berättande, skapande av film och bild.
Du kommer att bedömas med hjälp av diagnosmaterialet “Språket Lyfter”
Skolverket.
Du kommer att bedömas med hjälp av de Nationella Proven för år 3 I
svenska.
|
Klass 3 E Elmsta skola
onsdag 20 mars 2013
Svenska
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar