Klass 3 E Elmsta skola

Klass 3 E Elmsta skola

onsdag 20 mars 2013

Matematik


 

LPP Matematik
 
Årskurs och tidsperiod:
Årskurs 3 2012-2013
 
Övergripande mål från läroplanen:
Du ska kunna:
- lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och kan känna tillit till din egen förmåga…
-använda dig av matematiskt tänkande för vidare studier och I vardagsliv.
- lösa problem och omsätta idéer I handling på ett kreativt sätt.
-ta ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö.
-succesivt utövar ett allt större inflytande över din utbildning och det inre arbetet i skolan.
-utveckla förmågan att själv bedöma dina resultat och ställa din egen och andras bedömning i relation till de egna arbetsprestationerna och förutsättningarna.
 
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska utveckla genom undervisningen:
Du ska:
-utveckla kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen.
-kunna formulera och lösa problem.
-utveckla förtrogenhet med matematiska begrepp och metoder.
-utveckla förmåga att föra matematiska resonemang.
-reflektera över matematikens användning i vardagen.
 
Centralt innehåll och arbetsformer:
I årskurs 1–3
Taluppfattning och tals användning
• Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange antal och ordning.
• Hur positionssystemet kan användas för att beskriva naturliga tal. Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.
• Del av helhet och del av antal. Hur delarna kan benämnas och uttryckas som enkla bråk samt hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal.
• Naturliga tal och enkla tal i bråkform och deras användning i vardagliga situationer.
• De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.
• Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och över­slagsräkning och vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare. Metoder­nas användning i olika situationer.
• Rimlighetsbedömning vid enkla beräkningar och uppskattningar.
Algebra
• Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse.
• Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.
Geometri
• Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.
• Konstruktion av geometriska objekt. Skala vid enkel förstoring och förminskning.
• Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet.
• Symmetri, till exempel i bilder och i naturen, och hur symmetri kan konstrueras.
• Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.
Sannolikhet och statistik
• Slumpmässiga händelser i experiment och spel.
• Enkla tabeller och diagram och hur de kan användas för att sortera data och beskriva resultat från enkla undersökningar.
Samband och förändringar
• Olika proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.
Problemlösning
• Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
• Matematisk formulering av frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.
Du kommer att arbeta med Matematikläromedlet Matte- safari.
Du kommer att göra Diamantdiagnoser och utvärdera din egen kunskap med hjälp av den.
Du kommer att genomföra Nationella Prov som diagnoser för att förbereda dig på kommande prov.
Du kommer att arbeta med konkret material inne och ute.
Du kommer att arbeta enskilt och i grupp.
Du kommer att genomföra problemlösning enskilt och I grupp.
Du kommer att arbeta med skiftande matematiska övningsprogram på dator och på     I-pad.
Du kommer att genomföra Nationella Prov under vårterminen.
 
Kunskapskrav och bedömning
Vi kommer att bedöma din:
 
Analysförmåga:
Att förstå symboler för tal ur historien och förstå hur de kommit till.
Förstå del av helhet och del av antal. Att förstå tal i bråkform och hur man kan använda de i vardagen.
Att kunna använda de fyra räknesätten i vardagen.
Att kunna bedöma rimligheten i dina svar.
Att kunna använda skala vid förminskning och förstoring.
Att finna och utföra lösningar av problem.
Kommunikativ förmåga:
Att kunna formulera en frågeställning utifrån ett enkelt vardagligt problem.
Metakognitiv förmåga:
Att kunna se och bedöma din egen förmåga i matematiken.
Förmåga att hantera information:
Att se enkla talföljder.
Att förstå slumpmässiga händelser i experiment och spel.
Att avläsa och skapa enkla tabeller och diagram.
Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.
Begreppslig förmåga:
Att använda ordningstal och tal för antalsbestämning.
Att kunna dela upp tal i ental tiotal hundratal och tusental.
Att förstå likhetstecknets betydelse.
Att förstå innebörden av punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar, och rätblock.
Att använda vanliga lägesord.
Att förstå begreppet symmetri.
Att förstå dubbelt hälften.
 
Du kommer att bedömas:
-under ditt arbete med läroboken Matte Direkt, med hjälp av diagnoser.
-Med hjälp av ”Diamant-diagnoser”.
-under ditt arbete i klassrummet i samtal med andra.
-med hjälp av tidigare Nationella Prov som du provar att genomföra.
-vid problemlösning enskilt och i grupp.
-under övningar med matematik ute.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar