|
LPP Matematik
|
|
|
|
Årskurs och tidsperiod:
|
|
Årskurs 3 2012-2013
|
|
|
|
Övergripande mål från läroplanen:
|
|
Du ska kunna:
- lära, utforska och arbeta
både självständigt och tillsammans med andra och kan känna tillit till din
egen förmåga…
-använda dig av matematiskt tänkande för vidare studier
och I vardagsliv.
- lösa problem och omsätta idéer I handling på ett
kreativt sätt.
-ta ett personligt ansvar för sina studier och sin
arbetsmiljö.
-succesivt utövar ett allt större inflytande över din
utbildning och det inre arbetet i skolan.
-utveckla förmågan att själv bedöma dina resultat och
ställa din egen och andras bedömning i relation till de egna
arbetsprestationerna och förutsättningarna.
|
|
|
|
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska
utveckla genom undervisningen:
|
|
Du ska:
-utveckla
kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen.
-kunna
formulera och lösa problem.
-utveckla
förtrogenhet med matematiska begrepp och metoder.
-utveckla
förmåga att föra matematiska resonemang.
-reflektera
över matematikens användning i vardagen.
|
|
|
|
Centralt innehåll och arbetsformer:
|
|
I årskurs 1–3
Taluppfattning
och tals användning
•
Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de
kan användas för att ange antal och ordning.
• Hur
positionssystemet kan användas för att beskriva naturliga tal. Symboler för
tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.
• Del
av helhet och del av antal. Hur delarna kan benämnas och uttryckas som enkla
bråk samt hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal.
•
Naturliga tal och enkla tal i bråkform och deras användning i vardagliga
situationer.
• De
fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.
•
Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning
och vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare. Metodernas
användning i olika situationer.
•
Rimlighetsbedömning vid enkla beräkningar och uppskattningar.
Algebra
•
Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse.
• Hur
enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras,
beskrivas och uttryckas.
Geometri
•
Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor,
fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt
deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa
objekt.
•
Konstruktion av geometriska objekt. Skala vid enkel förstoring och
förminskning.
• Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och
objekts läge i rummet.
•
Symmetri, till exempel i bilder och i naturen, och hur symmetri kan
konstrueras.
•
Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd,
massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.
Sannolikhet
och statistik
•
Slumpmässiga händelser i experiment och spel.
•
Enkla tabeller och diagram och hur de kan användas för att sortera data och
beskriva resultat från enkla undersökningar.
Samband
och förändringar
•
Olika proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.
Problemlösning
•
Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
• Matematisk
formulering av frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.
Du kommer att arbeta med Matematikläromedlet Matte- safari.
Du kommer att göra Diamantdiagnoser och utvärdera din egen kunskap med
hjälp av den.
Du kommer att genomföra Nationella Prov som diagnoser för att förbereda
dig på kommande prov.
Du kommer att arbeta med konkret material inne och ute.
Du kommer att arbeta enskilt och i grupp.
Du kommer att genomföra problemlösning enskilt och I grupp.
Du kommer att arbeta med skiftande matematiska övningsprogram på dator
och på I-pad.
Du kommer att genomföra Nationella Prov under vårterminen.
|
|
|
|
Kunskapskrav och bedömning
|
|
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga:
Att förstå symboler för tal ur
historien och förstå hur de kommit till.
Förstå del av helhet och del av antal.
Att förstå tal i bråkform och hur man kan använda de i vardagen.
Att kunna använda de fyra räknesätten
i vardagen.
Att kunna bedöma rimligheten i dina
svar.
Att kunna använda skala vid
förminskning och förstoring.
Att finna och utföra lösningar av
problem.
Kommunikativ förmåga:
Att kunna formulera en frågeställning
utifrån ett enkelt vardagligt problem.
Metakognitiv förmåga:
Att kunna se och bedöma din egen
förmåga i matematiken.
Förmåga att hantera information:
Att se enkla talföljder.
Att förstå slumpmässiga händelser i
experiment och spel.
Att avläsa och skapa enkla tabeller
och diagram.
Söka, samla, strukturera/sortera och
kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra
källors användbarhet och trovärdighet.
Begreppslig förmåga:
Att använda ordningstal och tal för
antalsbestämning.
Att kunna dela upp tal i ental tiotal
hundratal och tusental.
Att förstå likhetstecknets betydelse.
Att förstå innebörden av punkter, linjer,
sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar, och
rätblock.
Att använda vanliga lägesord.
Att förstå begreppet symmetri.
Att förstå dubbelt hälften.
Du kommer att bedömas:
-under ditt arbete med läroboken Matte Direkt, med hjälp av diagnoser.
-Med hjälp av ”Diamant-diagnoser”.
-under ditt arbete i klassrummet i samtal med andra.
-med hjälp av tidigare Nationella Prov som du provar att genomföra.
-vid problemlösning enskilt och i grupp.
-under övningar med matematik ute.
|
Klass 3 E Elmsta skola
onsdag 20 mars 2013
Matematik
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar