|
LPP Bild
|
|
|
|
Årskurs och tidsperiod:
|
|
Årskurs 3 2012-2013
|
|
|
|
Övergripande mål från läroplanen:
|
|
-kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
-kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk,
bild…samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud.
-utvecklar en allt större tillit till sin egen förmåga.
- Kan lära, utforska och
arbeta både självständigt och tillsammans med andra och kan känna tillit till
sin egen förmåga…
|
|
|
|
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska
utveckla genom undervisningen:
|
|
•
kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
•
skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med
olika material,
•
undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och
• analysera
historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.
|
|
|
|
Centralt innehåll och
arbetsformer:
|
|
I årskurs 1–3
Bildframställning
• Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder.
• Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
• Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram.
Redskap för bildframställning
• Olika element som bygger upp
en bild: färg, form, linje, yta samt för-och
bakgrund.
• Några verktyg för teckning, måleri, modellering, konstruktioner och
fotografering och hur dessa benämns.
• Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och
naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.
Bildanalys
• Informativa bilder, till
exempel läroboksbilder och hur de är utformade och fungerar.
• Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar, till exempel
dokumentära bilder från hemorten och konstbilder.
Du kommer att framställa bilder, föremål med
olika tekniker och material.
Du kommer att
titta på konst för att sedan kunna beskriva vad du ser.
Du kommer att
besöka konstutställningar.
Du kommer att
skapa bild och film med hjälp av digitala verktyg.
Du kommer att
skapa bilder och text som har ett samband.
|
|
|
|
Kunskapskrav och bedömning
|
|
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga:
Att se på konst beskriva och jämföra
med annat du sett och upplevt.
Att finna lösningar vid skapande av
bild.
Kommunikativ förmåga:
Att kunna samtala om bilder och
filmer.
Att kunna skapa bild som gör att det
du vill berätta om blir tydligare.
Metakognitiv förmåga:
Att se vilken teknik som passar bäst
för att ditt budskap ska bli tydligt i bilden.
Att kunna se ditt eget arbete vad som
blev bra och vad som kunde gjorts bättre.
Begreppslig förmåga:
Att kunna förstå och använda begrepp
som förgrund, bakgrund och horisont.
Beskriv också hur bedömningen
ska ske. Här sker elevmedverkan.
Du kommer att bli bedömd under ditt arbete fortlöpande under terminen.
|
Klass 3 E Elmsta skola
onsdag 20 mars 2013
LPP Bild
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar