Klass 3 E Elmsta skola

Klass 3 E Elmsta skola

onsdag 20 mars 2013

Året runt i naturen


Året runt i naturen
 
Årskurs och tidsperiod:
Årskurs 3 2012-2013
 
Övergripande mål från läroplanen:
 Kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och kan känna tillit till sin egen förmåga…
Visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
Kan lösa problem och omsätta idéer i handling.
 
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska utveckla genom undervisningen:
Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang (svenska)
Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap (bild)…
Använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning till frågor som rör ekologisk hållbarhet.
Använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband I naturen.
 
Centralt innehåll och arbetsformer:
Året runt i naturen
• Jordens, solens och månens rörelser i förhållande till varandra. Månens olika faser. Stjärnbilder och stjärnhimlens utseende vid olika tider på året.
• Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
• Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
• Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Berättelser om natur och naturvetenskap
• Skönlitteratur, myter och konst som handlar om naturen och människan.
• Berättelser om äldre tiders naturvetenskap och om olika kulturers strävan att förstå och förklara fenomen i naturen.
Metoder och arbetssätt
• Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
• Enkla naturvetenskapliga undersökningar.
• Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer.
 
Du kommer att studera din naturruta under läsåret.
Du kommer att dokumentera dina studier på bloggen.
Du kommer att söka spår av djur i naturen.
Du kommer att söka information om hur djur och växter lever av och med varandra.
Du kommer att studera stjärnhimlen med hjälp av google earth och om möjligt på natthimlen.
Du kommer att undersöka solen jorden och månens rörelse.
Du kommer att läsa berättelser om äldre tiders naturvetenskap.
 
 
 
Kunskapskrav och bedömning
Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen utifrån upplevelser och utforskande av närmiljön. I samtal om årstider berättar eleven om förändringar i naturen och ger exempel på livscykler hos några djur och växter. Eleven berättar också om några av människans kroppsdelar och sinnen, och diskuterar några faktorer som påverkar människors hälsa. Eleven kan samtala om tyngdkraft, friktion och jämvikt i relation till lek och rörelse. Eleven beskriver vad några olika föremål är tillverkade av för material och hur de kan sorteras. Eleven kan berätta om ljus och ljud och ge exempel på egenskaper hos vatten och luft och relatera till egna iakttagelser. Dessutom kan eleven samtala om skönlitteratur, myter och konst som handlar om naturen och människan.
Utifrån tydliga instruktioner kan eleven utföra fältstudier och andra typer av enkla undersökningar som handlar om naturen och människan, kraft och rörelse samt vatten och luft. Eleven gör enkla observationer av årstider, namnger några djur och växter, sorterar dem efter olika egenskaper samt beskriver och ger exempel på kopplingar mellan dem i enkla näringskedjor. Eleven kan visa och beskriva hur solen, månen och jorden rör sig i förhållande till varandra. Eleven kan sortera några föremål utifrån olika egenskaper samt separerar lösningar och blandningar med enkla metoder. I det under­sökande arbetet gör eleven någon jämförelse mellan egna och andras resultat. Eleven dokumenterar dessutom sina undersökningar med hjälp av olika uttrycksformer och kan använda sig av sin dokumentation i diskussioner och samtal. NO
- Du ska, med digitala hjälpmedel, kunna kombinera bild och text så att målgrupp och budskap tydligt framgår (bild)…
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga: Att du kan förklara sambanden i naturen, vem äter vem?
Hur fungerar kretsloppen i naturen och hur du ska leva för att störa dem så lite som möjligt.
Att du kan förklara himlakropparnas rörelse och vår tidräkning.
Kommunikativ förmåga:
Hur du kan förklara det ovan i samtal och i skriven kommunikation till exempel på bloggen..
 
Metakognitiv förmåga:Tolka.
Din förmåga att se spår i naturen och förstå vad man kan läsa ut av det.
Förmåga att hantera information:
Kunna samla information från gruppens naturruta och tolka den.
Söka information om himlakroppar och se om den källa du hittar är trovärdig.
Begreppslig förmåga:
Din förmåga att beskriva det dina studier visar.
Du kommer att bedömas under arbetets gång. Ditt aktiva arbete i gruppen vid dokumentation, samlande av information och i diksussion.
Du kommer att bedömas i diagnosmaterialet ”Dino” Skolverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar