|
Året runt i naturen
|
|
|
|
Årskurs och tidsperiod:
|
|
Årskurs 3 2012-2013
|
|
|
|
Övergripande mål från läroplanen:
|
|
Kan använda det svenska språket i tal och
skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
Kan lära, utforska och
arbeta både självständigt och tillsammans med andra och kan känna tillit till
sin egen förmåga…
Visar respekt för och omsorg
om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
Kan lösa problem och omsätta
idéer i handling.
|
|
|
|
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska
utveckla genom undervisningen:
|
|
Anpassa språket efter olika
syften, mottagare och sammanhang (svenska)
Kommunicera med bilder för
att uttrycka budskap (bild)…
Använda kunskaper i biologi
för att granska information, kommunicera och ta ställning till frågor som rör
ekologisk hållbarhet.
Använda biologins begrepp, modeller och teorier för att
beskriva och förklara biologiska samband I naturen.
|
|
|
|
Centralt innehåll och arbetsformer:
|
|
Året runt i naturen
•
Jordens, solens och månens rörelser i förhållande till varandra. Månens olika
faser. Stjärnbilder och stjärnhimlens utseende vid olika tider på året.
•
Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och
växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
•
Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och
artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
•
Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Berättelser om natur och naturvetenskap
•
Skönlitteratur, myter och konst som handlar om naturen och människan.
•
Berättelser om äldre tiders naturvetenskap och om olika kulturers strävan att
förstå och förklara fenomen i naturen.
Metoder och arbetssätt
•
Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
•
Enkla naturvetenskapliga undersökningar.
•
Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra
uttrycksformer.
Du kommer att studera din naturruta under läsåret.
Du kommer att dokumentera dina studier på bloggen.
Du kommer att söka spår av djur i naturen.
Du kommer att söka information om hur djur och växter lever av och med
varandra.
Du kommer att studera stjärnhimlen med hjälp av google earth och om
möjligt på natthimlen.
Du kommer att undersöka solen jorden och månens rörelse.
Du kommer att läsa berättelser om äldre tiders naturvetenskap.
|
|
|
|
Kunskapskrav och bedömning
|
|
Eleven
kan beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen utifrån upplevelser
och utforskande av närmiljön. I samtal om årstider berättar eleven om
förändringar i naturen och ger exempel på livscykler hos några djur och
växter. Eleven berättar också om några av människans kroppsdelar och sinnen,
och diskuterar några faktorer som påverkar människors hälsa. Eleven kan
samtala om tyngdkraft, friktion och jämvikt i relation till lek och rörelse.
Eleven beskriver vad några olika föremål är tillverkade av för material och
hur de kan sorteras. Eleven kan berätta om ljus och ljud och ge exempel på
egenskaper hos vatten och luft och relatera till egna iakttagelser. Dessutom
kan eleven samtala om skönlitteratur, myter och konst som handlar om naturen
och människan.
Utifrån
tydliga instruktioner kan eleven utföra fältstudier och andra typer av enkla
undersökningar som handlar om naturen och människan, kraft och rörelse samt
vatten och luft. Eleven gör enkla observationer av årstider, namnger några
djur och växter, sorterar dem efter olika egenskaper samt beskriver och ger
exempel på kopplingar mellan dem i enkla näringskedjor. Eleven kan visa och
beskriva hur solen, månen och jorden rör sig i förhållande till varandra.
Eleven kan sortera några föremål utifrån olika egenskaper samt separerar
lösningar och blandningar med enkla metoder. I det undersökande arbetet gör
eleven någon jämförelse mellan egna och andras resultat. Eleven dokumenterar
dessutom sina undersökningar med hjälp av olika uttrycksformer och kan
använda sig av sin dokumentation i diskussioner och samtal. NO
- Du ska, med digitala hjälpmedel, kunna kombinera bild och text så att
målgrupp och budskap tydligt framgår (bild)…
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga: Att du kan förklara sambanden i
naturen, vem äter vem?
Hur fungerar kretsloppen i naturen och
hur du ska leva för att störa dem så lite som möjligt.
Att du kan förklara himlakropparnas
rörelse och vår tidräkning.
Kommunikativ förmåga:
Hur du kan förklara det ovan i samtal
och i skriven kommunikation till exempel på bloggen..
Metakognitiv förmåga:Tolka.
Din förmåga att se spår i naturen och
förstå vad man kan läsa ut av det.
Förmåga att hantera information:
Kunna samla information från gruppens
naturruta och tolka den.
Söka information om himlakroppar och
se om den källa du hittar är trovärdig.
Begreppslig förmåga:
Din förmåga att beskriva det dina
studier visar.
Du kommer att bedömas under arbetets gång. Ditt aktiva arbete i gruppen
vid dokumentation, samlande av information och i diksussion.
Du kommer att bedömas i diagnosmaterialet ”Dino” Skolverket.
|
Klass 3 E Elmsta skola
onsdag 20 mars 2013
Året runt i naturen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar