Klass 3 E Elmsta skola

Klass 3 E Elmsta skola

onsdag 20 mars 2013

Idrott och Hälsa


Idrott och hälsa
 
Årskurs och tidsperiod:
Årskurs 3 2012-2013
 
Övergripande mål från läroplanen:
Skolans mål är att varje elev:
-respekterar andras människors värde.
-visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
-kan använda sif av ett kritiskt tänkande…
- kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och kan känna tillit till sin egen förmåga…
 
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska utveckla genom undervisningen:
• röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
 • planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil
, • genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer, och
 • förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.
 
Centralt innehåll och arbetsformer:
Rörelse
• Grovmotoriska grundformer, till exempel springa, hoppa och klättra. Deras sam­mansatta former i redskapsövningar, lekar, danser och rörelser till musik, såväl inomhus som utomhus.
• Enkla lekar och danser och deras regler.
• Takt och rytm i lekar, danser och rörelser till musik.
• Lekar och rörelser i vatten. Att balansera, flyta och simma i mag-och ryggläge.
Hälsa och livsstil
• Ord och begrepp för och samtal om upplevelser av lek, hälsa, natur-och utevistelser.
Friluftsliv och utevistelse
• Att orientera sig i närmiljön och enkla kartors uppbyggnad. Begrepp som beskriver rumsuppfattning.
• Lekar och rörelse i natur-och utemiljö.
• Allemansrättens grunder.
• Säkerhet och hänsynstagande i samband med lekar, spel och vid natur-och utevistelser.
 
Du kommer att i grupp planera och leda idrottslektioner.
Du kommer att  I grupp arbeta fram och leda rastlekar.
Du kommer att samla information om allemansrätten och beskriva den på bloggen.
 
Kunskapskrav och bedömning
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga:
 förmåga att planera idrottslektioner och se vad som gick bra och vad som gick dåligt.
 Kommunikativ förmåga:
 förmåga att presentera en lek eller övning.
 förmåga att förklara.
Metakognitiv förmåga:
förmåga att skapa övningar som passar i idrotten.
Förmåga att se vad som kan göra så att du mår bra i livet.
Förmåga att hantera information:
Förmåga att hitta information om allemansrätten från trovärdiga källor.
Begreppslig förmåga:
Förmåga att förklara och beskriva övningar i idrotten.
Förmåga att berätta om allemansrätten så att andra förstår..
 
Du kommer att bedömas i ditt deltagande under idrotten.
Du kommer att bedömas i din förmåga att planera och leda en idrottslektion.
Du kommer att bedömas i din förmåga att beskriva allemansrätten på bloggen.
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar