|
Idrott och hälsa
|
|
|
|
Årskurs och tidsperiod:
|
|
Årskurs 3 2012-2013
|
|
|
|
Övergripande mål från läroplanen:
|
|
Skolans mål är att varje elev:
-respekterar andras människors värde.
-visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare
perspektiv.
-kan använda sif av ett kritiskt tänkande…
- kan använda det svenska
språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- kan lära, utforska och
arbeta både självständigt och tillsammans med andra och kan känna tillit till
sin egen förmåga…
|
|
|
|
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska
utveckla genom undervisningen:
|
|
• röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
• planera,
praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån
olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil
, • genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv
efter olika förhållanden och miljöer, och
• förebygga
risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.
|
|
|
|
Centralt innehåll och arbetsformer:
|
|
Rörelse
• Grovmotoriska
grundformer, till exempel springa, hoppa och klättra. Deras sammansatta
former i redskapsövningar, lekar, danser och rörelser till musik, såväl
inomhus som utomhus.
• Enkla lekar och
danser och deras regler.
• Takt och rytm i
lekar, danser och rörelser till musik.
• Lekar och
rörelser i vatten. Att balansera, flyta och simma i mag-och ryggläge.
Hälsa och
livsstil
• Ord och begrepp
för och samtal om upplevelser av lek, hälsa, natur-och utevistelser.
Friluftsliv och
utevistelse
• Att orientera
sig i närmiljön och enkla kartors uppbyggnad. Begrepp som beskriver
rumsuppfattning.
• Lekar och
rörelse i natur-och utemiljö.
• Allemansrättens
grunder.
• Säkerhet och
hänsynstagande i samband med lekar, spel och vid natur-och utevistelser.
Du kommer att i grupp planera och leda
idrottslektioner.
Du kommer att I grupp arbeta fram och leda rastlekar.
Du kommer att samla
information om allemansrätten och beskriva den på bloggen.
|
|
|
|
Kunskapskrav och bedömning
|
|
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga:
förmåga att planera idrottslektioner och se
vad som gick bra och vad som gick dåligt.
Kommunikativ
förmåga:
förmåga att presentera en lek eller övning.
förmåga att förklara.
Metakognitiv förmåga:
förmåga att skapa övningar som passar
i idrotten.
Förmåga att se vad som kan göra så att
du mår bra i livet.
Förmåga att hantera information:
Förmåga att hitta information om
allemansrätten från trovärdiga källor.
Begreppslig förmåga:
Förmåga att förklara och beskriva
övningar i idrotten.
Förmåga att berätta om allemansrätten
så att andra förstår..
Du kommer att bedömas i ditt deltagande under idrotten.
Du kommer att bedömas i din förmåga att planera och leda en
idrottslektion.
Du kommer att bedömas i din förmåga att beskriva allemansrätten på
bloggen.
|
Klass 3 E Elmsta skola
onsdag 20 mars 2013
Idrott och Hälsa
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar