|
Kropp och hälsa
|
|
|
|
Årskurs och tidsperiod:
|
|
Årskurs 3
|
|
|
|
Övergripande mål från läroplanen:
|
|
- Kan lära,
utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och kan känna
tillit till sin egen förmåga…
-Kan använda
sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter
grundade på kunskaper och etiska överväganden.
-Utvecklar
förmågan att själv bedöma sina resultat.
-Kan
granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna
framtiden.
|
|
|
|
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska
utveckla genom undervisningen:
|
|
Syfte
Undervisningen
i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska
sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och
naturen. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor om
naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. Vidare
ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor med
hjälp av både systematiska undersökningar och olika typer av källor. På så
sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt
tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika
informationskällor. Genom undervisningen ska eleverna också utveckla
förståelse för att påståenden kan prövas och värderas med hjälp av
naturvetenskapliga arbetsmetoder.
Undervisningen
ska ge eleverna möjlighet att använda och utveckla kunskaper och redskap för
att formulera egna och granska andras argument i sammanhang där kunskaper i
biologi har betydelse. Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att hantera
praktiska, etiska och estetiska valsituationer som rör hälsa, naturbruk och
ekologisk hållbarhet.
Undervisningen
ska även bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med biologins begrepp,
modeller och teorier samt förståelse för hur dessa utvecklas i samspel med erfarenheter
från undersökningar av naturen och människan. Vidare ska undervisningen bidra
till att eleverna utvecklar förmågan att samtala om, tolka och framställa
texter och olika estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll.
Undervisningen
ska skapa förutsättningar för eleverna att kunna skilja mellan
naturvetenskapliga och andra sätt att skildra omvärlden. Genom undervisningen
ska eleverna få inblick i naturvetenskapens världsbild med evolutionsteorin
som grund samt få perspektiv på hur den har utvecklats och vilken kulturell
påverkan den har haft.
Genom
undervisningen i ämnet biologi ska eleverna sammanfattningsvis ges
förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera
och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk
hållbarhetAnge•
genomföra systematiska undersökningar i biologi, och
• använda biologins begrepp, modeller och
teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen,
naturen och samhället (punkta) de
ämnesspecifika långsiktiga mål som ni arbetar mot i arbetsområdet. Om fler
ämnen ingår, visa vilka mål som hör till vilka ämnen.
Exempel:
- Anpassa
språket efter olika syften, mottagare och sammanhang (svenska)
- Kommunicera
med bilder för att uttrycka budskap (bild)…
|
|
|
|
Centralt innehåll och arbetsformer:
|
|
Ange (punkta)
det centrala innehåll som ni kommer att behandla. Om fler ämnen ingår, visa
vilket ämne som hör till respektive innehåll.
Året runt i naturen
• Jordens, solens och månens
rörelser i förhållande till varandra. Månens olika faser. Stjärnbilder och
stjärnhimlens utseende vid olika tider på året.
• Årstidsväxlingar i naturen och
hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar
till olika årstider.
• Djur och växter i närmiljön och
hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt
förekommande arter.
• Enkla näringskedjor som
beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Kropp och hälsa
• Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för
att må bra.
• Människans kroppsdelar, deras namn och funktion.
• Människans upplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft med
hjälp av olika sinnen.
Kraft och rörelse
• Tyngdkraft och friktion som kan
observeras vid lek och rörelse, till exempel i gungor och rutschbanor.
• Balans, tyngdpunkt och jämvikt
som kan observeras i lek och rörelse, till exempel vid balansgång och på gungbrädor.
Material och ämnen i vår
omgivning
• Materials egenskaper och hur
material och föremål kan sorteras efter egenskaperna utseende, magnetism,
ledningsförmåga och om de flyter eller sjunker i vatten.
• Människors användning och
utveckling av olika material genom historien. Vilka material olika vardagliga
föremål är tillverkade av och hur de kan källsorteras.
• Vattnets olika former: fast,
flytande och gas. Övergångar mellan formerna: avdunstning, kokning,
kondensering, smältning och stelning.LÄROPLAN FÖR GRUNDSKOLAN,
FÖRSKOLEKLASSEN OCH FRITIDSHEMMET 2011 113 BI BIOLOGI
• Luftens
grundläggande egenskaper och hur de kan observeras.
• Enkla lösningar och blandningar
och hur man kan dela upp dem i deras olika beståndsdelar, till exempel genom
avdunstning och filtrering.
Berättelser om natur och
naturvetenskap
• Skönlitteratur, myter och konst
som handlar om naturen och människan.
• Berättelser om äldre tiders
naturvetenskap och om olika kulturers strävan att förstå och förklara fenomen
i naturen.
Metoder och arbetssätt
• Enkla fältstudier och
observationer i närmiljön.
• Enkla naturvetenskapliga undersökningar.
•
Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra Exempel:
- Beskrivande,
förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter,
arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och
typiska språkliga drag (svenska),
- Reklam – och
nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap (bild)…
Beskriv också
arbetssätt och arbetsformer, dvs. hur
ni ska arbeta. Här sker elevmedverkan.
|
|
|
|
Kunskapskrav och bedömning
|
|
Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen utifrån
upplevelser och utforskande av närmiljön. I samtal om årstider berättar
eleven om förändringar i naturen och ger exempel på livscykler hos några djur
och växter. Eleven berättar också om några av människans kroppsdelar och
sinnen, och diskuterar några faktorer som påverkar människors hälsa. Eleven
kan samtala om tyngdkraft, friktion och jämvikt i relation till lek och
rörelse. Eleven beskriver vad några olika föremål är tillverkade av för
material och hur de kan sorteras. Eleven kan berätta om ljus och ljud och ge
exempel på egenskaper hos vatten och luft och relatera till egna iakttagelser.
Dessutom kan eleven samtala om skönlitteratur, myter och konst som handlar om
naturen och människan.116 LÄROPLAN FÖR GRUNDSKOLAN, FÖRSKOLEKLASSEN OCH
FRITIDSHEMMET 2011 BI BIOLOGI
Utifrån tydliga instruktioner kan eleven utföra fältstudier och andra
typer av enkla undersökningar som handlar om naturen och människan, kraft och
rörelse samt vatten och luft. Eleven gör enkla observationer av årstider,
namnger några djur och växter, sorterar dem efter olika egenskaper samt
beskriver och ger exempel på kopplingar mellan dem i enkla näringskedjor.
Eleven kan visa och beskriva hur solen, månen och jorden rör sig i
förhållande till varandra. Eleven kan sortera några föremål utifrån olika
egenskaper samt separerar lösningar och blandningar med enkla metoder. I det
undersökande arbetet gör eleven någon jämförelse mellan egna och andras
resultat. Eleven dokumenterar dessutom sina undersökningar med hjälp av olika
uttrycksformer och kan använda sig av sin dokumentation i diskussioner och
samtal. Här
skriver ni fram kunskapskraven för den aktuella årskursen, dvs. vad eleverna
ska kunna. Kunskapskraven ska vara kopplade till det aktuella centrala
innehållet. Om fler ämnen ingår, visa vilket ämne som hör till respektive
kunskapskrav.
Exempel:
- Du ska kunna
skriva en argumenterande insändare för att övertyga din målgrupp (svenska)
- Du ska, med
digitala hjälpmedel, kunna kombinera bild och text så att målgrupp och budskap
tydligt framgår (bild)…
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga: Beskriva orsaker och konsekvenser.
Föreslå lösningar. Förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan
olika perspektiv. Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar.
Kommunikativ förmåga: Samtala. Diskutera. Motivera.
Presentera. Uttrycka egna åsikter
och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera
och redovisa.
Sinnen-Under arbetets gång i gruppen
du arbetar tillsammans med. Vid redovisningstillfället inför klassen.
Metakognitiv förmåga:Tolka. Värdera. Ha omdömen om.
Reflektera. Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller
sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och
ompröva.
Sinnen-Under arbetet i gruppen att
välja redovisningsmetod och din förmåga att genomföra den.
Förmåga att hantera information: Söka, samla, strukturera/sortera och
kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra
källors användbarhet och trovärdighet.
Sinnen-Din förmåga att samla
information, under arbetet i grupp och enskilt.
Begreppslig förmåga: Förstå innebörden av begreppen.
Relatera begreppen till varandra. Använda begrepp i olika nya sammanhang.
Sinnen- din förmåga att presentera
ditt arbete så att det blir lätt att förstå och tillför nya begrepp till
klassen-
Beskriv också hur bedömningen ska ske. Här sker
elevmedverkan.
Bedömningen
kommer att ske under arbetets gång och vid er presentation av arbetet.
Presentationen kommer att bedömas av klassen.
Du kommer att
bedöma gruppens arbete och din egen insats i grupparbetet.
|
Klass 3 E Elmsta skola
onsdag 20 mars 2013
Kropp och hälsa
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar