Idag onsdag 2 maj startade vi ett temaarbete. Vi började med att fundera ut vad vi tänker på när vi hör ordet vatten. Vi samlade ihop till olika kategorier. Vi pratade också om vattnets kretslopp med utgångspunkt i det vatten vi människor behöver.
Vi fryste vatten och såg att det blev till hård is. Isen tog större plats än vattnet för några av plastflaskorna vi fryst vattnet i hade spruckit.
Nu när solen skiner mer måste potatisarna få extra mycket vatten. Vattnet dunstar, förångas, snabbt i värmen från solen.






Torsdag, idag har vi arbetat med vattnets olika former. Flytande, fast och gasform. Vi har ställt hypoteser, antagande om vatten som kokar och fryser. Idag kokade vi vatten på skolgården på ett stormkök. Vi har också lagt vatten i frysen i plastburkar. I morgon ska vi se vad som hänt med dem. Tina
SvaraRaderaSpännande.
SvaraRaderaJag kommer att följa er blogg och se vad ni gör!
Lycka till med er fina blogg!
Idag fredag har vi tittat på vattnet som låg i frysen under natten. Vad hade hänt? Vattnet blev hårt, kallt, flaskorna hade spruckit. Vattnet tar större plats när det är is. På måndag tittar vi på film för att se om vi kan få en förklaring på det som skett. Tina
SvaraRaderaIdag torsdag 24 maj har vi tittat på en film om vattenmolekylens resa från tid till tid. Vi fick en förklaring på hur det kommer sig att vi idag dricker "samma vatten som dinousarierna".
SvaraRaderaVi har också experimenterat med flytförmågan hos olika material. Vi såg också att det gick att påverka flytförmågan genom att ändra formen på materialet.Det gick också att sätta ihop material som sjunker med sådant som har flytförmåga och därmed påverka flytförmågan.